Bij Creative & Innovative Business staan onderzoek en dienstverlening over digitale (media)innovatie, strategische communicatie (vroeger Memori), en digitaal en duurzaam ondernemen centraal. Het expertisecentrum combineert daarvoor kennis en ervaring in technologie, gebruikers- en marktonderzoek, business, toerisme, HR en communicatie.
We ondersteunen kmo’s en socialprofitorganisaties met praktische inzichten, richtlijnen, businessmodellen, methodieken en demonstraties van toepassingen. Zo versterken we hun toekomstbestendigheid en competitiviteit.
Het onderzoek binnen Creative & Innovative Business (CIB) is verdeeld in vijf speerpunten:
- Digital media experiences: nieuwe, opkomende digitale mediatechnologie (VR, AR, MR, IoT, AI, etc.), beleving en gebruikerservaringen
- Digitaal en duurzaam ondernemen: duurzaam, circulair ondernemen en digitale innovatie voor (regionale) KMO’s vanuit een businessperspectief
- Innovatief toerisme: duurzaam toerisme, beleving in toerisme en nieuwe digitale toepassingen voor de cultuur-, erfgoed- en vrijetijdsector in Vlaanderen
- Strategische communicatie: effectieve communicatie om wendbaar te zijn en te blijven in een veranderende context en om stakeholders te engageren of aan zich te binden
- Toekomstbestendig HR-management: het presteren, leren en welzijn van werknemers optimaliseren in een omgeving waar motivatie en vertrouwen centraal staan
Onze toonaangevende projecten
- De duurzame consument: Consumentenacceptatie van circulaire businessmodellen in de mode
- Immersive training: Immersieve technologieën inzetten in training en opleiding
- Ontastbaar erfgoed: Toeristische ontsluiting van immaterieel erfgoed
- Implementatie SDG's bij lokale KMO's in regio Mechelen
- RAIS: De rol van AI in het reduceren van bias in rekrutering en selectie
- Smart Retail Area: Smart technologieën inzetten in winkelgebieden
- Datagestuurde winkelgebieden: Data gebruiksvriendelijk aanbieden aan handel en horeca
- eXtend: XR-technologie gebruiken binnen een broadcastomgeving