2021-01-01 08:00:00

Marketing
Afstudeerrichting van de opleiding professionele bachelor Bedrijfsmanagement
Unique Selling Professional
- Jij bent vlot, creatief en ondernemend. En je wil weten hoe je met een merk of product de markt verovert.
- Je groeit uit tot een marketing professional die strategisch en klantgericht kan denken, alle marketingdomeinen beheerst en mee is met de nieuwste trends.
- Eerst werk je aan je basiskennis bedrijfseconomie en marketing. Daarna duik je de diepte in met vakken als branding & storytelling, social media marketing en internationaal ondernemen. Je leert hoe je nieuwe ideeën lanceert, klantbehoeften analyseert en merken en producten slim in de markt zet.
- Verwacht je van bij de start aan praktijk: bedrijfs- en beursbezoeken, workshops, netwerkevents, projecten voor bedrijven ... noem maar op. Afsluiten doe je met een stage van 13 weken in het binnen- of buitenland.
- Jouw docenten zijn ook je coaches, die massa's bedrijfservaring met je delen.
- Afgestudeerd? Dan is je toekomst verzekerd, want de bedrijfswereld is voortdurend op zoek naar gedreven marketeers. Je kan bijvoorbeeld starten als salesvertegenwoordiger, online marketeer, account executive of marketing analyst ... om later door te groeien naar een uitdagende managementfunctie.
- Zin om verder te studeren? Deze afstudeerrichting is de perfecte voorbereiding op de master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen. Of ga voor een tweede bachelor (via een verkort traject).


Troeven

Straffe bedrijfsprojecten
Bedrijfsprojecten vormen de rode draad. In fase 1 start je met kleinere opdrachten, in fase 2 en 3 zijn het echte kleppers: een marktonderzoek, een digitale marketingcampagne, een ambitieuze case met het expert lab … Geen fictieve cases, maar zo uit het bedrijfsleven gegrepen!
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
- Alternatieve trajecten
Opbouw
- Fase 1 | We starten met een gemeenschappelijk eerste semester waarin je algemene bedrijfseconomische kennis opbouwt. Vanaf semester 2 krijg je een stevige basis marketing. We dompelen je al meteen onder in de praktijk: je gaat op bedrijfsbezoek en op Retail Tour, je volgt workshops en je scherpt je grafische en copywriting skills aan.
- Fase 2 | Je specialiseert je verder als marketeer, met praktijk als rode draad. Je gaat op stap met een vertegenwoordiger tijdens je meeloopstage sales en steekt de handen uit de mouwen bij een marketingcommunicatieproject. Je volgt de Digital Masters Academy, die je onderdompelt in de wereld van SEO, SEA … Bovendien kan je de Hubspot- en Google Analytics & Adwords-certificaten behalen, een mooie troef op je cv!
- Fase 3 | Je wordt een strategisch denkende marketing expert. ‘Hot topics’ zoals customer experience management en social media marketing brengen je up-to-speed met de nieuwste trends. De link met de praktijk is ook hier nooit ver weg: je pakt enkele ambitieuze projecten aan, bezoekt beurzen en neemt deel aan netwerkevents. In een afsluitende bedrijfsstage grijp je de kans om jezelf te bewijzen als future proof marketeer!
- Fase 1 | We starten met een gemeenschappelijk eerste semester waarin je algemene bedrijfseconomische kennis opbouwt. Vanaf semester 2 krijg je een stevige basis marketing. We dompelen je al meteen onder in de praktijk: je gaat op bedrijfsbezoek en op Retail Tour, je volgt workshops en je scherpt je grafische en copywriting skills aan.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3 MARKETING MANAGEMENT Inleiding marketing i 4 Grafisch design i 4 Copywriting & creativity i 3 Marketingcommunicatie i 4 Brand management & storytelling i 3 Social media marketing i 3 Digital masters academy i 3 Business marketing i 4 Digital marketing i 4 Internationaal ondernemen i 3 Customer experience management i 3 Marketing business game i 1 MARKETING ANALYSIS Consumentenpsychologie i 3 Marktonderzoek i 4 ICT in marktonderzoek i 4 COMMERCIAL SKILLS Commerciële vaardigheden i 5 Marketing & sales support i 4 Salesmanagement i 4 BUSINESS & MANAGEMENT Business management introduction i 6 Fase 1 2 3 ICT i 4 Inleiding boekhouden i 3 Economisch beleid i 5 Financieel beleid i 3 Recht & ondernemen i 3 Supply chain management i 3 Cost accounting i 3 Zelfstandig ondernemen i 3 Strategisch management i 3 Religie, zingeving en levensbeschouwing i 3 @WORK 21st century skills i 1 2 Cases marketing i 4 Project marketing i 5 Expert lab i 4 Bachelorproef i 4 (Internationale) stage i 20 COMMUNICATIE Zakelijke communicatie i 3 3 Business English i 6 5 2 Le français des affaires i 6 5 2 KEUZEPAKKET Vrije studieruimte binnen Bedrijfsmanagement i 3 3 Fase 1 2 3 MARKETING MANAGEMENT Inleiding marketing i 4 Grafisch design i 4 Copywriting & creativity i 3 Marketingcommunicatie i 4 Brand management & storytelling i 3 Social media marketing i 3 Digital masters academy i 3 Business marketing i 4 Digital marketing i 4 Internationaal ondernemen i 3 Customer experience management i 3 Marketing business game i 1 MARKETING ANALYSIS Consumentenpsychologie i 3 Marktonderzoek i 4 ICT in marktonderzoek i 4 COMMERCIAL SKILLS Commerciële vaardigheden i 5 Marketing & sales support i 4 Salesmanagement i 4 BUSINESS & MANAGEMENT Business management introduction i 6 ICT i 4 Inleiding boekhouden i 3 Economisch beleid i 5 Financieel beleid i 3 Recht & ondernemen i 3 Supply chain management i 3 Cost accounting i 3 Zelfstandig ondernemen i 3 Strategisch management i 3 Religie, zingeving en levensbeschouwing i 3 @WORK 21st century skills i 1 2 Cases marketing i 4 Project marketing i 5 Expert lab i 4 Bachelorproef i 4 (Internationale) stage i 20 COMMUNICATIE Zakelijke communicatie i 3 3 Business English i 6 5 2 Le français des affaires i 6 5 2 KEUZEPAKKET Vrije studieruimte binnen Bedrijfsmanagement i 3 3 Lesrooster
Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1:
- Semester 1: Bedrijfsmanagement (gemeenschappelijk)
- Semester 2: Marketing (keuzetrajectspecifiek)
Boekenlijst
In de praktijk
Je opleiding zit boordevol praktijk: je werkt aan cases en projecten voor bedrijven, je krijgt lezingen en workshops van specialisten uit de bedrijfswereld, je gaat netwerken, bezoekt beurzen …
Een binnen- of buitenlandse stage van 13 weken aan het einde van je studie vormt de klap op de vuurpijl. Dankzij deze langere stageperiode krijg je de kans om je stagebedrijf door en door te leren kennen en je helemaal te smijten in grotere projecten. We hebben een uitgebreide stagedatabank met heel wat interessante organisaties. Of kies je liever zelf je droomstageplaats? Geen probleem, wij kijken uit naar je vondst!
Enkele voorbeelden van mogelijke stages:
- Online en offline campagnes ontwikkelen bij een reclamebureau of digital agency.
- Je sales skills aanscherpen bij IJsboerke, BMW of geurmarketingbedrijf Scents.
- Meedraaien op de marketingafdeling van multinational Johnson & Johnson.
Persoonlijke begeleiding
Wij geloven in de kracht van persoonlijke begeleiding. We werken met kleinere klasgroepen, zodat we een persoonlijk contact tussen student en docent kunnen garanderen. Bij ons ben je geen nummer, maar sta jij centraal! Oud-student Niels Verstappen verwoordt het zo: “Wat mij gedurende mijn drie jaar studie het meest is bijgebleven en geholpen heeft, is de goede relatie die ik als student met de docenten heb kunnen opbouwen.”
Ook onze stage-, traject- en zorgcoördinatoren staan altijd voor je klaar en zoeken indien nodig samen met jou naar oplossingen, zoals gespreide trajecten of faciliteiten voor studenten met een beperking die het studeren kan bemoeilijken.
Heb je ambitie om een eigen zaak te starten? Onze ‘Start Up School’ helpt je tijdens je studie al je droom waar te maken.
Go international
Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan tijdens je opleiding voor een semester studeren in het buitenland of een internationale stage. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!
Deze studenten deden het je voor:
- Arno en Laurens gingen de American Dream achterna: ze vonden een stageplek bij Biowear, een start-up in de medische sector in Boston.
- Niels trok voor zijn stage naar Ierland, waar hij aan de slag ging in een marketing consultancy bureau. Daar werd hij al snel opgemerkt en ingeschakeld in uitdagende projecten voor grote klanten.
- Maarten heeft zelfs een heel jaar in het buitenland vertoefd: eerst een semester studeren in Bordeaux, nadien drie maanden stage in het bruisende Valencia.
- Jolien leerde de kneepjes van het vak in de vestiging van KBC in Londen.
- Of ga je liever naar Zuid-Afrika, zoals Lorenz?!
Alternatieve trajecten
- Heb je al een graduaat Marketing- en Communicatiesupport op zak? Dan kan je via een specifiek schakelprogramma ook je bachelordiploma te behalen.
- Heb je al een bachelor Bedrijfsmanagement op zak? Dan kan je je via een verkort traject van 1 jaar specialiseren in een andere afstudeerrichting/ander keuzetraject.
- Behaalde je al een bachelor of master in een ander studiegebied? Neem dan contact op met de opleidingscoördinator.
- Heb je al een graduaat Marketing- en Communicatiesupport op zak? Dan kan je via een specifiek schakelprogramma ook je bachelordiploma te behalen.
Na je studie
- De job van je leven
- Straffe oud-studenten
- Verder studeren
De job van je leven
- online marketeer
- account manager
- product manager
- social media marketeer
- brand manager
- sales representative
- marketing manager
- marketing analyst
- marketing consultant
Straffe oud-studenten
- Alexander (alumnus 2021) werkt als Product Marketeer Auto & Cargo bij Würth Belux.
- Ewout (2020) is Performance Marketeer bij Balls and Glory
- Joyce (2018) scoorde een droomjob als Social Media & Influencer Marketeer bij iO Digital Agency.
- Niels (2016) is trotse eigenaar van zijn eigen bedrijf, Markethings.
- Niels (2015) maakt volop carrière als Brand Manager bij Iglo Belgium.
- Elise (2014) is marketing en communicatie verantwoordelijke bij Mercedes-Benz Groep VDH.
- Laurens (2013) groeide door tot National Key Account Manager bij Nestlé Purina Pet Care.
Verder studeren
Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (via verkort traject)
- Accountancy-Fiscaliteit
- Business en Ondernemen
- Financiën en Verzekeringen
- Immobiliën en Verzekeringen
- Rechtspraktijk
- Sport- en Cultuurmanagement
- Supply Chain Management (voorheen: Logistiek Management)
- Winkel- en Retailmanagement
Tweede bachelor (via verkort traject)
- Organisatie en Management (voorheen: Office Management)
- Communicatiemanagement
Master (via schakelprogramma)
- Handelswetenschappen
- Marketing Management
- Bedrijfscommunicatie
- Communicatiewetenschappen
- Toegepaste Economische Wetenschappen (major: Marketing)